10 megállapítás a Digitális Honfoglalás 2018-as kutatásából

Magyarországon elsőként készült el egy olyan kutatás, ami a 0-3 év közötti gyermekek digitális eszközhasználatát vizsgálja. A kérdőívet a Józsefvárosi Egyesített Bölcsődékbe járó gyermekek szülei töltötték ki, összesen 134-en. A részvételi arány rendkívül magasnak számít, még a nemzetközi kutatások is csak ritkán dolgoznak ilyen magas résztvevővel.

Melyik szülői korosztály engedi meg leginkább gyermekének az eszközhasználatot?

A válaszokból kiderült, hogy leginkább a 30-39 év közöttiek adnak digitális eszközt gyermekük kezébe, kicsivel nagyobb arányban, mint a 18-29 éves szülők. Legkevésbé a 40 évnél idősebb szülők engedik meg a digitális eszközök használatát gyermekük számára, körülbelül minden második szülőpár.

Az alacsonyabb végzettségű szülők többen adják oda a digitális eszközöket gyermeküknek.

A szülők iskolai végzettsége alapján kiderült, hogy minél alacsonyabb a végzettsége a szülőnek, annál nagyobb a valószínűsége, hogy digitális eszközt ad gyermeke kezébe.

Az együtt tölthető időből megy el a digitális eszközhasználatra.

Megtudtuk, hogy a gyermekek leginkább meséket néznek az eszközökön, ezeket hétköznap inkább egy óránál kevesebb ideig, de hétvégén már minden harmadik gyermek egy óránál többet használhat valamilyen digitális eszközt.

A napszakokat tekintve szinte mindegyik eszközhasználó gyermek használhatja késő délután az eszközöket, miután a bölcsődéből haza érkezik. Ez az idő lenne hivatott az együtt töltött idő kiélvezésére, ami sokszor telik azzal, hogy a piciny gyermek digitális eszközt használ.

Az okostelefon a legelterjedtebb

2018-ban a magyarok 77%-a hozzáfér az internethez okostelefonján keresztül. Ez a magas lefedettség és kihasználtság tükröződik a legfiatalabb gyermekek digitális eszközhasználatában is.

A háztartásokban leginkább az okostelefonok az elterjedtek, 134 családban összesen 294 okostelefon található és a gyermekek ezeket használják a leginkább.

Tablet 87 darab van az otthonokban, és az a gyermek, aki szülői felügyelettel használhatja a tabletet, az önállóan is kezébe veheti és kezelheti azt.

Milyen korán kezdik a gyerekek az eszközhasználatot?

85 válasz alapján a gyermekek 40%-a másfél éves kora előtt használt életében először digitális eszközt, 1,5 és 2,5 éves koruk között a gyermekek 60%-a kezdett el használni valamilyen digitális eszközt felügyelettel, vagy anélkül.

Leginkább folyamatos felügyelet nélküli helyzetben használják a gyermekek az eszközöket.

A szülők különböző helyzetekben adják oda a digitális eszközöket gyermekük számára. A leggyakoribb eset az, amikor Anya/Apa főz valamit, de nagyon sokan adják oda az eszközöket autóút közben, a gyermek saját játékidejében és miközben Anya/Apa takarít. Ezek a helyzetek tipikusan mind olyanok, amikor a szülők nem tudják folyamatosan felügyelni gyermeküket.

Tudják egyáltalán használni ilyen fiatal gyermekek a digitális eszközöket?

A válasz: kiválóan.

A gyermekek kétharmada remekül használja a nekik megnyitott alkalmazásokat. Közülük a 70% önállóan bekapcsolja és fel is oldja a készüléket, 4 gyermek még új alkalmazásokat is le tud tölteni és telepíteni a készülékre.

7 gyermek csak bekapcsolni tudja a készüléket és az eszközhasználó gyermekek közül csak minden tizedik képtelen használni egyedül a digitális eszközt.

Miért adnak a szülők ilyen fiatal gyermekek kezébe digitális eszközöket?

A kérdésre több választ is megjelölhettek a szülők és a válaszok alapján a szülők majdnem a fele azért adja oda piciny gyermekének a digitális eszközöket, mert szeretné őt megnyugtatni, időtöltést biztosítani a számára és úgy gondolja, hogy tanulhat is belőle gyermeke.

A szülők kicsit több, mint 40%-a gyermekét megnyugtatni szeretné az eszközzel és időtöltés céljából adja oda neki.

Kevesebb, mint a szülők 10%-a használja a digitális eszközöket kizárólag tanulási célra gyermeküknél.

Mire jó a szülői felügyelőprogram?

Óhatatlanul előfordulhat egy szülői felügyelőprogram nélküli készüléken, hogy a gyermek számára káros, ijesztő tartalomhoz jut a világhálón. Főleg úgy, hogy azok közül a szülők közül, akik engedik gyermkekük számára a digitális eszközhasználatot, csupán minden ötödik használ felügyelőprograrot eszközein, azok közül sem feltétlenül az összesen.

A szülői felügyelőprogramokon le lehet tiltani bizonyos tartalmakhoz való hozzáférést, amit a szülő maga tud beállítani. Meg lehet szabni, hogy mikor, mire és mennyit használhatja a gyermek az adott eszközt. Le lehet tiltani az internetet és így biztosak lehetnek benne a szülők, hogy gyermekük azt, akkor és arra  tudja és fogja használni az eszközt, amit szülőként előzetesen beállított és jónak tart.

A szülők nem tudják, hogyan csinálják.

Megkérdeztük azt is, hogy hányan olvasnak utána annak, hogy hogyan kellene bevezetni az ilyen fiatal gyermekeket a digitális eszközhasználatba, amire az a válasz jött ki, hogy a szülők csupán 10%-a olvas utána ennek, és ebből kevesebb, mint a fele tájékozódik tudományosan megalapozott forrásból. A szülők többsége nem beszélget gyermekével az eszközhasznalttal kapcsolatos élményeikről. Nem derül ki tehát, ha ijesztő, vagy rossz dolgot látott rajta a gyermek.

Miután megtudtuk, hogy ilyen kevés szülő néz utána, hogy milyen hatásai lehetnek a digitális eszközök ilyen korai gyermekkorban történő használatának, eltökéltük magunkat, hogy segíteni fogjuk a szülőket cikkek megosztásával és fordításával abban, hogy tudatosak lehessenek a digitális kérdésekben. Jelmondatul is ezt választottuk:

Legyen érték a digitális tudatosság!


Julia Racz